Kysyn teiltä, koska en ole löytänyt vastausta kysymyksiini NASAn enkä ESAn sivuilta: Kuinka kaukana Maasta on lähin kiintotähti, ja millä menetelmillä etäisyys…

Kysytty

Kysyn teiltä, koska en ole löytänyt vastausta kysymyksiini NASAn enkä ESAn sivuilta:

Kuinka kaukana Maasta on lähin kiintotähti, ja millä menetelmillä etäisyys on laskettu?

a) Mikä on lähin kiintotähti?
b) Millä menetelmällä etäisyys on saatu selville?

Eli:

Kiitän!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähin tähti on oma Aurinkomme. Seuraavaksi lähin tähti on Proxima Centauri, noin 4,2 valovuoden päässä. Proxima Centauri on viileän punainen kääpiötähti, joka kuuluu Alfa Centaurin järjestelmään ja on sen kolmas tähti.

Läheisten tähtien etäisyydet saadaan selville trigonometrisesti käyttämällä kolmion kantana Maan radan sädettä eli astronomista yksikköä. Astronominen yksikkö eli tähtitieteellinen yksikkö (AU) on pituuden yksikkö, jota käytetään aurinkokunnan etäisyyksiä ilmoitettaessa. Maan radan isoakselin puolikas eli keskietäisyys Auringosta on yksi astronominen yksikkö. Sen suuruus on 149 597 870 km.

Lähteet:
Garlick, Mark A., Tähtitiede - kiehtova maailmankaikkeus, Helsinki 2006.
Tähtitieteellinen yhdistys URSA:n verkkosivut
https://www.ursa.fi/etusivu.html

9 ääntä

Kommentit

Hei,

vastauksenne oli hienoinen pettymys, koska ette olleet tarkkaavaisia sen suhteen mitä kysyin. En saanut sellaista vastausta jota olin odottanut:

Minä nimenomaan kysyin lähimmästä KIINTOtähdestä.

Kiintotähti on myös tähti, mutta kaikki tähdet eivät ole kiintotähtiä!

MIKÄ ON LÄHIN KIINTOTÄHTI? En vieläkään tiedä!
Mutta kiitos kumminkin avun antamisen yrityksestä.

Kiintotähti on tähti, jonka sijainti taivaan muiden taivaankappaleiden suhteen näyttää pysyvän aina suunnilleen samana. Vääriä mielikuvia antavana vanhaa nimitystä "kiintotähti" on hyvä välttää.

Lähde: Tähtitieteellinen yhdistys URSA:n Tähtitieteen viitetietokanta Kosmos.

https://www.ursa.fi/etusivu.html

Vastauksessa ei sinänsä ole mitään vikaa, vaikka siinä ei KIINTOtähti-nimitystä käytetäkään, lähimmät kiintotähdet on niin kuin vastauksessa jo on mainittu, Aurinko ja joko Proxima tai Alfa Kentauri, ja näiden jälkeen lähimmät kiintotähdet lienee Sirius ja Deneb, ehkäpä myös Alfa Camelopardalis. Etäisyydet ja tarkemmat pohdinnat löytyy netin syövereistä monilta sivustoilta, ja niitä voi myös tarkastella taivaalle tiiraamalla omilla silmillään, tähän vaadittaneen kyllä hieman mustikoiden tankkausta.

En tiedä mitä Starlord kirjoitat, sillä avaruusjärjestöt EIVÄT PIDÄ Aurinkoa kiintotähtenä. Jos pitäisivät, he olisivat sen kertoneet.

"The fixed stars (from the Latin stellae fixae) are celestial objects that do not appear to move relative to the other stars in the night sky. Hence, A FIXED STAR IS ANY STAR OTHER THAN THE SUN."
https://en.wikipedia.org/wiki/Fixed_stars

Aurinko EI TIETENKÄÄN ole mikään kiintotähti, koska se NASAn mukaan matkustaa eteenpäin Linnunradassa 820000 km:n tuntivauhdilla. Kiintotähti on viittaus siihen, että tähti pysyy paikallaan muihin tähtiin nähden. Sitä aurinko ei tee kun vertaa sitä muihin tähtiin:
http://tietopiste.com/mika-ihmeen-kiintotahti/

No jos Aurinkoa ei lasketa kiintotähdeksi, vastauksen saa tuosta alkuperäisestä vastauksesta: Proxima Centauri. Ja joo, ihan kaikki galaksin tähdet "matkustavat" jollakin vauhdilla, koska galaksi pyörii.

Eli aurinkokunta matkustaa eteenpäin galaksissaan spiraalinmuotoisessa kehässä 820000 km tunnissa, ja suorittaa sen yhden kierroksen noin 230 miljoonassa vuodessa, ja kaiken kukkuraksi tämä samainen galaksi vielä pyörii? Oho, hohhoo! Onpa pojilla valtavan määrä faktaa! Mistä mahtanee löytyä laskukaavat ja niihin syötetyt tiedot, josta olet voinut tarkistaa asian paikkansapitävyyden ja sitä kautta saanut uskon uskomukseesi?

Pojilla?

"Aurinkokunta matkustaa eteenpäin galaksissaan spiraalinmuotoisessa kehässä 820000 km tunnissa, ja suorittaa sen yhden kierroksen noin 230 miljoonassa vuodessa, ja kaiken kukkuraksi tämä samainen galaksi vielä pyörii" - ei. Sanoit saman asian kahteen kertaan. Aurinkokunta "matkustaa", koska galaksi pyörii.

Kokeile vaikka teosta Tähtitieteen perusteet (Tähtitieteellinen yhdistys Ursa, 2016).

Hyvää joulua.