Kysyn runosta, sitaattioikeudesta ja opinnäytetyöstä. Teen pro gradua, jossa taideteoksen analyysin yhteydessä vertaisin taideteosta erääseen runoon. Runon…

Kysytty

Hei, kysyn runosta, sitaattioikeudesta ja opinnäytetyöstä. Teen pro gradua, jossa taideteoksen analyysin yhteydessä vertaisin taideteosta erääseen runoon. Runon kirjoittajan kuolemasta ei ole vielä 70 vuotta. Voiko opinnäytetyössä siteerata yhtä kokonaista runoa? Jostakin luin, että harvoin sitaattioikeus koskee koko runoa, vaan vain esim. pätkää runosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saa siteerata tarvittaessa koko runon. Suomen tekijänoikeuslain sitaattioikeutta käsittelevä pykälä 22 on sanamuodoiltaan harkitun väljä.

"Julkistetusta teoksesta on lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa."

Sitaattioikeus on tarkoitettu tekijänoikeuden edelleen suojeleman aineiston käyttöön tilanteissa, joissa asian havainnollistamiseksi on välttämätöntä esittää suojattua sisltöä. Ilmaisu "tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa" sallii myös koko teoksen lainaamisen, toisin kuin usein luullaan. Käytännössä koko teoksen lainaaminen tulee kysymykseen juuri runojen ja kuvien kohdalla, koska esimerkiksi maalaukseen viittaaminen näyttämällä siitä vain yhtä nurkkaa olisi epätarkoituksenmukaista.

Kun lainataan kokonainen runo esimerkiksi siksi, että kysyjän lailla sitä verrataan toiseen taideteokseen, on lainaajan pystyttävä periaatteessa perustelemaan lainauksen laajuus. Lain "hyvä tapa" liittyy juuri siihen, ettei lainata enempää kuin tarkoitus edellyttää, ollaan siis kohtuullisia. Runon täytyy myös olla julkaistu. Esimerkiksi yksityiskirjeestä löytyvää runoa ei saa lainata ilman erillistä lupaa.

Heikki Poroila 1.2.2018 klo 8.00