Otsikko
Kysyn lainauskorvauksista kirjojen tekijöille. Jos lahjoitan kirjan kirjastoon, tuleeko siitä lainauskorvausta tekijälle, kuten jos kirjasto olisi sen ostanut?…

Kysytty

Hei!
Kysyn lainauskorvauksista kirjojen tekijöille.
Jos lahjoitan kirjan kirjastoon, tuleeko siitä lainauskorvausta tekijälle, kuten jos kirjasto olisi sen ostanut?

Tuleeko lainauskorvauksia myös koulujen kirjastoista? Ainakin Espoon kouluissa käytetään kirjastokorttia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lahjoitettu kirja laitetaan kirjaston järjestelmiin ihan samalla tavoin kuin ostettu eikä se järjestelmässä eroa millään tavoin ostetusta kirjasta. Näin ollen lahjana saaduista kirjoista todennäköisesti maksetaan lainauskorvauksia. Korvaukset joka tapauksessa maksetaan nimenomaan lainaamisesta eikä sen mukaan, miten kirjat on hankittu. Oletettavasti myös koulujen kirjastot ilmoittavat kirjojen lainat opetusministeriöön, jolloin korvaukset maksetaan. Kirjastot eivät hallinnoi korvausten maksua vaan opetusministeriö, joten tarkempaa tietoa saa ministeriöstä. Ohessa linkki, josta saa opetusministeriössä kirjastoasioita hoitavien henkilöiden yhteystiedot.

http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoasioiden_yhteystiedot/?lang=…