Saavatko kirjailijat jotain boonusta kirjojen lainausmäärästä? Kysyn tätä siksi, koska nopeana lukijana monesti jää lainausaikaa jäljelle luettuani kirjan ja…

Kysytty

Saavatko kirjailijat jotain bonusta kirjojen lainausmäärästä? Kysyn tätä siksi, koska nopeana lukijana monesti jää lainausaikaa jäljelle luettuani kirjan ja ystäväni olisivat kiinnostuneita lukemaan saman kirjan jäljellä olevana aikana. Jos kirjailijat saavat jotain korvausta lainamäärien perusteella en missään nimessä halua sitä heiltä pois antamalla ystävälleni kirjan luettavaksi omalla lainausajallani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa maksetaan nykyään ns. lainauskorvausta eli kirjoittajat saavat pienen korvauksen siitä, että heidän fyysisinä teoskappaleitaan (paperikirjoja) lainataan julkisen kirjaston kautta. Lainauskorvaus määräytyy vuosittain käytettävissä olevan määrärahan (tällä hetkellä noin 14 miljoonaa euroa) ja kokonaislainamäärän perusteella eli kakku ei kasva (ellei eduskunta korota summaa), vaikka lainausmäärä kasvaisikin. Yksittäisen kirjoittajan kohdalla voidaan kuitenkin sanoa, että mitä useampia lainoja kohdistuu juuri hänen teoksiinsa, sitä suuremman korvaussumman hän saa. Tämä "lisäys" on kuitenkin pois kaikkien muiden yhteisestä korvaussummasta, joten kirjoittajia ryhmänä ei voi taloudellisesti tukea lainojen määrää kasvattamalla.

Yksittäisen lainan korvaus on niin pieni (käytännössä centtejä), ettei kysyjän kuvaamalla lainan kierrätyksellä järin suurta vaikutusta ole. Mutta jos oletamme, että nämä kaverit, jotka nyt saavat lukea kirjan kysyjän lainan ajalla, olisivat muussa tapauksessa lainanneet teoksen itse, niin kyllä kirjoittaja periaatteessa hitusen rahaa menettää. Rahasummat jäävät kuitenkin käytännössä niin vähäisiksi, etten tuntisi kysyjän asemassa huonoa omaatuntoa oman lainan aikaisesta kierrättämisestä. Jos kirjan tällainen kierrättäminen saa ihmiset ylipäätään lukemaan ja lainaamaan enemmän, lopputulos on kaikkien kannalta parempi.

Jos kirja on haluttu uutuus, on jonottajien kannalta ehdottomasti parempi vaihtoehto, että lainan palauttaa heti sen luettuaan. Se on huomaavaista muita kirjastonkäyttäjiä kohtaan ja pitää kierron omalta osaltaan vauhdissa.

Heikki Poroila

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minkä kirjastojen tai kirjaston lainatilastojen mukaan korvaukset maksetaan kirjailijoille? Ja maksetaanko myös ulkomaisille kirjailijoille?

Kysyjälle muistutettakoon, että hän on itse vastuussa lainaamastaan aineistosta. Eli jos kirja vahingoittuu tai katoaa ystävän käsissä niin sen joutuu itse maksamaan.