Otsikko
Koskeeko kirjan kirjoittajan saama maksu lainatuista kirjoista vain Helmet-kirjastosta lainattuja kirjoja, vai koskeeko saatava maksu kaikkia Suomen kirjastoja…

Kysytty

Koskeeko kirjan kirjoittajan saama maksu lainatuista kirjoista vain Helmet-kirjastosta lainattuja kirjoja, vai koskeeko saatava maksu kaikkia Suomen kirjastoja? Voiko jostakin nähdä, montako jonkin kirjan lainausta on tehty yhteensä koko Suomen kirjastoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanaston eli kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestön sivuilla https://www.sanasto.fi/ lainauskorvauksista kerrotaan seuraavasti:

Lainauskorvaus on tekijänoikeuskorvaus, jota maksetaan teosten kirjastolainaamisesta. Se on korvaus teosten ilmaisesta käyttämisestä ja siitä tekijälle aiheutuvasta tulonmenetyksestä. Korvauksen vuosittainen suuruus perustuu teosten yhteenlaskettuun lainamäärään. Lainauskorvausta maksetaan teoksista, joilla on ISBN-tunnus ja jotka ovat fyysisinä kappaleina lainattavissa yleisissä kirjastoissa tai korkeakoulukirjastoissa Suomessa. Jokainen tekijä, jonka teosta lainataan kirjastoista, on oikeutettu lainauskorvaukseen.

Sanasto jakaa lainauskorvausta tekstin tekijöille. Kuvittajat ja muut kuvantekijät saavat lainauskorvauksensa Kopioston kautta, musiikintekijät Teostosta. Sanasto jakaa lainauskorvaukset Suomen yleisistä kirjastoista ja korkeakoulukirjastoista saatavien lainaustilastojen mukaan.

Lainauskorvausta ei tällä hetkellä makseta e-kirjoista ja e-äänikirjoista. Tekijät saavat korvauksen e-kirjojen lainoista kustantajan ja kirjastojen välillä solmitun lisenssisopimuksen ja kustannussopimuksessa neuvotellun korvauksen mukaisesti.

Koko Suomea kattavaa teoskohtaista lainaustilastoa ei valitettavasti ole saatavissa.