Saimme Kirka Fan Clubiin kysymyksen: "Jos minä lainaan Kirkan levyn kirjastosta ni saako Kirkan perikunta siitä korvauksia?" Kuinka on?

Kysytty

Saimme Kirka Fan Clubiin kysymyksen: "Jos minä lainaan Kirkan levyn kirjastosta ni saako Kirkan perikunta siitä korvauksia?" Kuinka on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhden levyn lainaamisesta ei seuraa suoraan yhtään mitään. Kirjastojen lainausoikeus on "pakottava" eli sen ehtona ei ole minkään korvauksen maksaminen.

Valtio maksaa kuitenkin nykyään vapaaehtoisesti myös musiikin tekijöille (lähinnä säveltäjille ja sanoittajille) korvausta siitä, että heidän teoksiaan lainataan kirjaston kautta samoin kuin kirjailijoille. Näitä korvauksia jaetaan Teoston kautta, joten esittäjät eivät pääsääntöisesti ole korvausten piirissä.

Lainauskorvauksen suuruus yhden lainan tasolla on erittäin pieni, joten suositutkin säveltäjät ja sanoittajat saavat merkittävämpiä summia vain, jos tuotanto on laaja ja sitä edelleen paljon lainataan.

Heikki Poroila