Koskee Helmet-kirjastoja. Informoitteko yksittäisten kappaleiden nimet jotenkin erikseen sellaiseltakin levyltä, jonka yksittäisiä kappaleita ei näy Helmetissä…

Kysytty

Koskee Helmet-kirjastoja. Informoitteko yksittäisten kappaleiden nimet jotenkin erikseen sellaiseltakin levyltä, jonka yksittäisiä kappaleita ei näy Helmetissä? Kysyn tätä lähinnä siksi, että törmäsin kauniisti esitettyyn (Аквариум) ja säveleltään kauniiseen kappaleeseen (Город Золотой). Ajattelin, että olisikohan kirjastossa esittäjän äänitteitä, joissa kappale olisi tai kyseistä kappaletta jonkun muun esittämänä. Löysin kannasta Aquariumin LP:n AQUARIUM ENSEMBLE AKVARIUM, joka sijaitsee Tikkurilan kirjavarastossa, mutta yksittäisiä kappaleita ei kerrota. En viitsisi tilata vinyylilevyä ihan huvikseen kuunneltavaksi eli mitenköhän voisin selvittää vai vonko jotenkin selvittää etukäteen onko kyseinen kappale kyseisellä levyllä? Muita löytötuloksia en saanut, mutta tiedonhaussa saattaa olla puutteita, kun en osaa venäjää. Yritin copy-pastata venäjäksi tai etsiä englanninnoksen perusteella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi Akvarium-yhtyeen esittämä kappale ”Gorod zolotoi” (Город Золотой ) sisältyy Akvariumin CD-levyyn ”Grand collection. Tšast 2” vuodelta 2008. Levyä on yksi kappale HelMet-kokoelmissa. Tikkurilan kirjaston musiikkivarastossa oleva Akvariumin LP ” AQUARIUM ENSEMBLE AKVARIUM” on vuodelta 1986, eikä sen sisältöä ole luetteloitaessa ”avattu” tietokantaan. Levy pitäisi siis tilata nähtäväksi, jos haluaisi tarkistaa, mitä kappaleita se sisältää.

Jos äänitteen kappaleita ei ole erikseen luetteloitu kirjastotietokantaan, ne eivät näy sen paremmin virkailijoille kuin asiakkaillekaan. Nykyisin äänitteiden luettelointitietoihin merkitään yksittäiset kappaleetkin, joten äänitteet löytyvät helposti kirjastotietokannasta kappaleen nimen perusteella.

Lähde:
http://www.helmet.fi/fi-FI