Saavatko myös ulkomaiset kirjailijat Sanasto-korvauksia, jos heidän teoksiaan lainataan kirjastosta?

Kysytty

Saavatko myös ulkomaiset kirjailijat Sanasto-korvauksia, jos heidän teoksiaan lainataan kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanasto on kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö, joka edustaa tuhansia suomalaisia kirjallisuuden tekijöitä: kaunokirjailijoita, tietokirjailijoita, kääntäjiä, runoilijoita ja oppikirjailijoita.

https://www.sanasto.fi/miksi-liittya/

Lainauskorvaus on tekijänoikeuskorvaus, jota maksetaan teosten kirjastolainaamisesta. Se on korvaus teosten ilmaisesta käyttämisestä ja siitä tekijälle aiheutuvasta tulonmenetyksestä. Lisää lainauskorvauksesta https://www.sanasto.fi/lainauskorvaus/

Koska vastausta on kommentoitu paljon, kysyimme tarkennusta Sanastosta. Tässä vastaus:

Yksinkertaisuudessaan vastaus kuuluu näin:
Oikeus lainauskorvaukseen syntyy ETA-maista peräisin oleville tekijöille, joiden on luonnollisesti haettava korvauksia aina tietystä maasta. Toistaiseksi ulkomaiset tekijät ovat hakeneet lainauskorvauksia Sanastosta verrattain vähän. Sanasto jakaa lainauskorvaukset tekstintekijöille eli kirjailijoille ja kääntäjille, Kopiosto kuvantekijöille ja Teosto musiikintekijöille.

Kysy kirjastonhoitajalta -toimitus

13 ääntä

Kommentit

Kysyttiin saako ULKOMAALAISET korvauksia, ei suomalaiset.
Vai pitääkö nyt OLETTAA että ulkomaalaiset eivät saa korvauksia.
Miksi ei voi vastata kunnolla!?!

Totta haastaa Annib. Olisi kohtuullista vastata asiallisesti siihen mitä kysytään.

Hienosti kirjoitettu vastaus joka ei tosiaan anna minkäänlaista vastausta alunperin kysyttyyn kysymykseen. Esimerkiksi bestsellerkirjailijoiden Nora Roberts ja Stephen King kirjoja lainataan Suomessa varmasti tuhansia kertoja vuosittain, mahtavatko he saada he lainauskorvausta tästä lainaustoiminnasta?

Vastauksessa sanotaan täysin sataprosenttisen selkeästi: "Oikeus lainauskorvaukseen syntyy ETA-maista peräisin oleville tekijöille."

Nora Roberts ja Stephen King eivät ole kumpikaan ETA-maista vaan Yhdysvalloista, joten tästä on suoraan pääteltävissä, ettei heillä ole oikeutta lainauskorvauksiin.

Vai onko kyse siitä, ettette tiedä, mitä lyhenne ETA tarkoittaa? Euroopan talousaluetta, jonka muodostavat EU:n jäsenmaat sekä niiden lisäksi Islanti, Liechtenstein ja Norja.