Otsikko
Haluaisimme esittää pääsymaksullisessa näyttelyssä Power Point -tyyppisen kuvaesityksen yhtenä elementtinä runon. Millainen tekijänoikeus koskee runon…

Kysytty

Haluaisimme esittää pääsymaksullisessa näyttelyssä Power Point -tyyppisen kuvaesityksen yhtenä elementtinä runon. Millainen tekijänoikeus koskee runon esittämistä? Runon kirjoittaja on kuollut yli 50 vuotta sitten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeus on voimassa vielä 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä. Yksittäiset runot ovat tekijänoikeuslain alaisia. Mutta jos esityksessä runo on vain siteerauksen kohteena, se voidaan esittää ilman tekijän lupaa. Tuolloin tietenkin tekijä ja teoksen nimi on mainittava ja siteeraus merkittävä selvästi.
Lähde: Niiranen, Valtteri: Tekijänoikeuden tietosanakirja. 1998.
Ks. myös: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/runot.ppt .

Kysy kirjastonhoitajalta arkistosta löytyy myös vastaavanlainen kysymys, hae arkistosta hakusanoilla 'runot' 'tekijänoikeus'. Suomen Kirjailijaliiton sivulla on myös tekijänoikeusasiaa: http://www.suomenkirjailijaliitto.fi/tekijanoikeus.asp .