Kun lainaan musiikkia kirjastosta, meneekö siitä rahaa artistille? Jos menee, meneekö yhtä paljon kuin menee kun ostaisin kaupasta?

Kysytty

Kun lainaan musiikkia kirjastosta, meneekö siitä rahaa artistille? Jos menee, meneekö yhtä paljon kuin menee kun ostaisin kaupasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 2006 voimaan astuneen lainauskorvausjärjestelmän kautta myös musiikin tekijät saavat jonkin verran rahaa siitä hyvästä, että heidän musiikkiaan lainataan kirjastoista. Lainauskorvaukset ovat vähäiset, ja artisti saa niistä vähemmän rahaa kuin levyjen myynnistä. Lainauskorvauksia voi tulla enemmän vain jos levyä lainataan todella paljon. Suosituimmat artistit saattavat saada sitä kautta konkreettista hyötyä, marginaalisemmat artistit eivät sitäkään. Suomessa muusikot tulevat vielä kaukana kaunokirjailijoiden perässä näissä lainauskorvauksissa.