Kysyisin vaikuttaako juuri hyväksytty EU:n tekijänoikeusdirektiivi jotenkin kirjastojen toimintaan? Mistä aiheesta saisi lisätietoa?

Kysytty

Hei! Kysyisin vaikuttaako juuri hyväksytty EU:n tekijänoikeusdirektiivi jotenkin kirjastojen toimintaan? Mistä aiheesta saisi lisätietoa?

Vastaus

Vastattu

En ole ehtinyt lainsäädännön kaikkiin yksityiskohtiin perehtyä, mutta en ole toistaiseksi keksinyt ainakaan mitään sellaista perinteistä ja yleistä kirjastojen toimintaa, johon direktiivillä voisi olla vaikutusta sen jälkeen, kun se on implementoitu eli sovitettu Suomen tekijänoikeuslakiin. Mielestäni on järkevää odottaa, miten OKM:n virkamiehet ehdottavat Suomen lakia tarkistettavaksi ja vasta sen jälkeen ryhtyä pohtimaan, onko asialla kirjastoulottuvuuksia. EU edellyttää, että kansalliset muutokset tehdään vuoteen 2021 mennessä, joten välttämättä mitään kiirettä ei pidetä. Suomihan vastusti valtiona direktiviiä, jonka hyväksymistä pidettiin oikeudenhaltijajärjestöissä suurena voittona. Arviot siitä, mitä direktiivi tulee merkitsemään, vaihtelevat poikkeuksellisen jyrkästi. Senkin takia kannattaa odottaa suomalaista tulkintaa.

Heikki Poroila

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos vaikkapa kirjan kansikuva on tekijänoikeusloukkaus ja kirjan kansikuvaa pidetään esillä jossain yhteydessä vaikkapa internrtissä niin kirjasto voi olla vastuussa...