Olen toimittamassa pienkustannetta, ja löysin netistä eräältä sivulta vuodelta 1910 olevan kartan. Haluaisin käyttää karttaa kuvituksena, ja olin yhteydessä…

Kysytty

Hei!
Olen toimittamassa pienkustannetta, ja löysin netistä eräältä sivulta vuodelta 1910 olevan kartan. Haluaisin käyttää karttaa kuvituksena, ja olin yhteydessä sivuston ylläpitäjään. Hän ei kuitenkaan muistanut, missä alkuperäinen kartta sijaitsee. En ole myöskään itse onnistunut löytämään sitä tietokannoista.

Voinko käyttää karttaa, ja jos voin, miten minun pitäisi merktata sen lähdetiedot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeusjärjestö Kopiostosta (http://www.kopiosto.fi/fi_FI/ ) kerrottiin, että karttoihin pätevät samat tekijänoikeussäännökset kuin muihinkin teoksiin. Eli tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta. Näinhän tämän kartan kohdalla voi hyvinkin olla, mutta varmasti sitä ei voi tietää. Karttaa käytettäessä on tietysti myös lähde mainittava.

Eli valitettavasti pitäisi löytää tiedot kartasta ennen sen käyttöä.