Otsikko
Kysyisin oikeuksista, jotka koskevat työnantajan ajalla ja omiin työtehtäviin kuuluvaan työhön. Jos esim. otan valokuvia tai teen videon, kirjoitan artikkelin…

Kysytty

Hei, kysyisin oikeuksista, jotka koskevat työnantajan ajalla ja omiin työtehtäviin kuuluvaan työhön. Jos esim. otan valokuvia tai teen videon, kirjoitan artikkelin ym., onko tekijänoikeus minulla vai työantajalla (ja jos molemmilla, niin millä tavalla?). Muistelen, että tästä oli taannoin sanomalehdissä juttuja erityisesti Sanoma Oy:n freelancereihin liittyen, Itse olen vakituisessa työsuhteessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyisen tekijänoikeuslain mukaan automaattinen "työsuhdeolettama" eli että oikeudet siirtyvät suoraan työnantajalle, koskee vain tietokoneohjelmia. Pyrkimykset laajentaa tätä automaattista siirtymistä ovat olleet toistuvia, mutta ainakaan toistaiseksi ne eivät ole edenneet hallituksen esitykseksi.

Jos siis kyse ei ole tietokoneohjelman koodaamisesta, eikä työnantajan ja työntekijän välillä ole mitään tarkempaa sopimusta asiasta, tekijänoikeus ei siirry vaan se on tekijällä itsellään siitä riippumatta, missä yhteydessä teos on syntynyt.

Jos jotain on kuitenkin sovittu, mieluiten vielä kirjallisesti, se sitoo kumpaakin osapuolta. Sopimus on joissakin työpaikoissa ehtona työsuhteen syntymiselle, mutta suhteellisen harvinainen aloilla, joilla itsenäisten teosten luominen ei ole tavanomaista työtehtävissä. Esimerkiksi kirjastotyössä tuskin esiintyy Suomessa tekijänoikeudellisia sopimuksia.

Jos asiasta on epäselvyyttää työnantajan ja työntekijän välillä, on aina järkevää sopia pelisäännöistä ennen mahdollisesti isonkin työn suorittamista.

Heikki Poroila 14.2.2012