Haluaisin lukea vanhoja satuja (esim. Topelius) cd:lle-ja kenties ,jos kauppa käy, niin niitä myydäkin. Mitä sanoo tekinjänoikeuslaki tähän. Tiedän, että -…

Kysytty

Haluaisin lukea vanhoja satuja (esim. Topelius) cd:lle-ja kenties ,jos kauppa käy, niin niitä myydäkin. Mitä sanoo tekinjänoikeuslaki tähän. Tiedän, että - tässä tapauksessa - kirjailijan kuoltua 70 vuotta on odotettava ennenkuin näin voi tehdä. Kysymys kuuluukin, suojaako tekijänoikeuslaki jotenkin tekstien suomentajia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuskysymykset ovat todella vaikeasti tulkittavia. Yleisperiaatehan on, että tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta sen vuoden päättymisestä, jona kirjailija kuoli. Mutta yksittäistapaukset voivat poiketa tästä. Tekijänoikeuden piirissä ovat myös kääntäjät.
Tekijänoikeuslaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404
Onkin varmasti viisainta kysy neuvoa Opetusministeriön Tekijänoikeusneuvostolta. Kuka tahansa voi pyytää neuvostolta lausunnon ja lausuntopyyntö voi olla vapaamuotoinen.
http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/?lang=fi

Lisätietoja:
Tekijänoikeusneuvoston sihteeriltä, hallitussihteeri, OTK Marko Rajaniemi, etunimi.sukunimi@minedu.fi
Yhteystiedot:
Tekijänoikeusneuvosto
Opetusministeriö
PL 29
00023 Valtioneuvosto
puh (09) 1607 7946
faksi (09) 1607 6976