Jos esittäisimme julkisesti kirjaston kotiseutukokoelmassa olevan taltioidun näytelmän, jonka paikallinen teatteriyhdistys tai kansalaisopiston kurssilaiset…

Kysytty

Jos esittäisimme julkisesti kirjaston kotiseutukokoelmassa olevan taltioidun näytelmän, jonka paikallinen teatteriyhdistys tai kansalaisopiston kurssilaiset ovat tehneet, niin keneltä kaikilta tarvitsemme luvan sen esittämiseen? Riittääkö yhdistyksen tai ohjaajan lupa vai täytyykö kysyä kaikilta esiintyjiltä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaus riippuu sitä, mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että paikallinen teatteriyhdistys tai kansalaisopiston kurssilaiset ovat "tehneet" näytelmän.

Lain näkökulmasta kysymys on ensinnäkin siitä, kuka on kirjoittanut näytelmätekstin. Julkaisemattoman näytelmän julkiseen esittämiseen tarvitaan kirjoittajan tai kirjoittajien lupa, ei muuta. Jos näytelmä on julkaistu tai kirjoittaja on tehnyt esitysten valvomisesta sopimuksen, esityslupia myöntää Suomen Näytelmäkirjailijaliitto (http://www.sunklo.fi).

Kun tässä tapauksessa kyseessä ei ole näytelmän vaan näytelmästä tehdyn tulkinnan eli esityksen julkinen esittäminen, tarvitaan erikseen vielä lupa joko kaikilta esiintyjiltä tai jos he ovat luovuttaneet oikeutensa ko. yhdistykselle tai ohjaajalle, vain näiltä edustajilta. Yleistä tulkintaa ei voi antaa, kun ei tiedetä, mitä näytelmää taltioitaessa on sovittu. Sekin on teoriassa mahdollista, että tallenteen esittämisoikeudet omistaa jokin tallenteen valmistamisesta taho. Tätä ei kuitenkaan tarvitse ajatella, jos kyseessä on ns. amatööritallenne.

Heikki Poroila 6.2.2014