Millainen oikeus kouluilla on tehdä näytelmiä kirjastosta lainatuista näytelmäteksteistä?

Kysytty

Millainen oikeus kouluilla on tehdä näytelmiä kirjastosta lainatuista näytelmäteksteistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näytelmän tekemistä ja harjoittelemista koulussa ei estä mikään, joskaan koulu ei saa ilman lupaa monistaa näytelmän tekstiä, ellei se ole tekijänoikeudellisesti jo vapaa.

Näytelmän esittäminen on kuitenkin luvanvaraista (paitsi jos näytelmä on tekijänoikeudellisesti vapaa). Lain 21§ antaa oikeuden esittää julkisesti asioita opetuksen yhteydessä, mutta tästä oikeudesta on samassa pykälässä rajattu pois elokuvat ja näytelmät.

Koulussa esitettävän näytelmän luvasta voi kysellä Suomen Näytelmäkirjailjaliitosta.
Heikki Poroila 21.1.2012

0 ääntä

Kommentit

Haluaisin päästä tutkimaan koulutyötäni varten Dario Fon näytelmää: Erään anarkistin tapaturmainen kuolema. Englanniksi teksti on saatavilla , mutta suomenkielistä Esko Elstelän (1981) versiota en löydä mistään. Ainoastaan drama corner myy siihen oikeuksia ammattiteattereille. Ilmeisesti suomen kielistä versiota ei olla koskaan julkaistu kirja muodossa, muuten internetin maailmasta löytyisi siitä jokin jälki.

Onko suomenkielisen version löytämiseen, mitään toivoa vai tarkastelenko suosiolla englannin kielistä versiota?

Näyttää olevan niin, että suomenkielistä versiota ei löydy. Sitä ei ollut Näytelmät.fi:ssä, Finna.fi:ssä eikä Taideyliopiston kirjastossa. Sieltä voisit ehkä saada lisätietoja, https://lib.uniarts.fi/.