Otsikko
Kysyisin laulajasta nimeltä Saana eli Sari Matala. Missä päin suomea on syntynyt? Minkä ikäinen on? Mitä cd-levyjä löytyy häneltä? Muistan kun hän lauloi…

Kysytty

Hei!
Kysyisin laulajasta nimeltä Saana eli Sari Matala.
Missä päin suomea on syntynyt?
Minkä ikäinen on?
Mitä cd-levyjä löytyy häneltä?
Muistan kun hän lauloi syksyn sävelessä taisi olla vuosi 2000 erityisesti kiinnostaisi kappale "Muistatko". Mistä levyltä se tulee ja löytyykö sitä kirjastosta tai kaupoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Iskelmälaulaja ja lauluntekijä Saana (oik. Sari Matala) on syntynyt Simossa ( http://www.simo.fi/yleistietoa/kartta.html ) 17.6.1973. Ammatiltaan hän on matkailualan tutkija ja työskennellyt mm. Lapin yliopistossa sekä Pirkanmaan Ammattikorkeakoulussa. Haastatteluja hänestä on julkaistu mm. Anna-lehdessä 2003 (nro 38, s. 106-108), Aamulehdessä 6.1.2006, Lapin Kansassa 20.10.2001 ja Kodin Kuvalehdessä 1996 (nro 18 sivut 50-53, 134).

Saanalta on julkaistu CD-levyn Elämä hymyilee (2001). Alkuperäiseen julkaisuun ei sisältynyt kappaletta "Muistatko", joka kuultiin Syksyn sävel 2001 loppukilpailussa, vaan levy-yhtiö (Sony) julkaisi CD:stä uuden version Syksyn sävel -kilpailun jälkeen. "Muistatko"-kappaletta on kysytty tässä palvelussa aiemminkin: http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=9eb00516-c67…
Kuten edellisessä vastauksessa todetaan, levy-yhtiö Sony on julkaissut CD-levystä "Elämä hymyilee" kaksi eri versiota, joista toiseen sisältyy kappale "Muistatko". Pääkaupunkiseudun kirjastoissa ei ole tätä versiota (tuotenumero COL4960539), joten sen saa vain tilaamalla kaukolainaksi muualta Suomesta. Kaukolainan voit tilata mistä tahansa kirjastosta.

Muita julkaisuja ovat CD-single My Special One (Columbia/Sony COL6723821), kappale, jolla Saana osallistui Euroviisu-karsintoihin 2002.

Lisätietoja Saanasta löytyy mm. Wikipediasta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saana_%28laulaja%29 sekä teoksesta
Latva, Tony ja Tuunainen, Petri: Iskelmän tähtitaivas : 500 suomalaista viihdetaiteilijaa, WSOY 2004.

Levyä, jolla on kappale "Muistatko" voi tiedustella myös levydivareista, joiden yhteystietoja löydät vaikkapa täältä: http://www.saunalahti.fi/~oystila/raimo/musa/divarit.html