Otsikko
Mistä kappaleesta on sanat "sinne ei voi uusi aika tulla, missä vain vanhuutta on ....", tai jotenkin noin? Kappaleen esitti seijasimola, lealaven -oloinen…

Kysytty

Hei,
mistä kappaleesta on sanat "sinne ei voi uusi aika tulla, missä vain vanhuutta on ....", tai jotenkin noin? Kappaleen esitti seijasimola, lealaven -oloinen naislaulaja joskus kasari-aikana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on turkkilaiseen kansansävelmään pohjautuva kappale Uska Dara. Suomeksi sen ovat levyttäneet 1950-luvulla sekä Vieno Kekkonen että Seija Lampila. Suomalaiset sanat on tehnyt Reino Helismaa. Muistamasi kohta on laulun toisesta säkeistöstä:

Uska Dara, välkkyen hohtaa
eessäsi Bosporin suu.
Niin kuin vanhan tuttavan kohtaa
sirppinä nouseva kuu.
Yhdessä ne vuosisataa monta
nähneet on häipyvän pois.
Uusi aika sinne ei voi tulla,
missä vain vanhuutta ois.

Laulun sanat löytyvät mm. Suuresta toivelaulukirjasta nro 14. Vieno Kekkosen levytys löytyy cd-levyltä "50-luvun parhaat.4: 20 suosikki-iskelmää vuosilta 1956-57" (v. 1995) ja Seija Lampilan versio cd-levyltä Lampila, Seija: Unohtumattomat (v.1999). Levyt ja kirja kuuluvat HelMet-kirjastojen kokoelmiin ja niiden saatavuuden voi tarkistaa osoitteessa www.helmet.fi .