Kysyisin kuinka kauan itse tehty omenatuoremehu säilyy tavallisissa pulloissa kellarissa samoin tavoin laitettuna kuin muut marjamehut, säilöntäaineillako…

Kysytty

Kysyisin kuinka kauan itse tehty omenatuoremehu säilyy tavallisissa pulloissa kellarissa samoin tavoin laitettuna kuin muut marjamehut, säilöntäaineillako pidempään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa "Vuoden sato talteen " (tekijä, Kerstin Englund) annetaan seuraava omenamehuohje:

Omenatuoremehu, johon ei lisätä vettä, kestää jääkapissa pari kuukautta jos juomaan lisätään natriumbentsoaattia.

Yhdestä kilosta paloiteltuja omenoita saadaan 1-1 1/4 litraa omenajuomaa.
1-1 1/2 kg omenoita
1 l vettä
1 rkl sitruunahappoa
2 mm natriumbentsoaattia
1 dl sokeria valunutta mehulitraa kohden

Huuhtele omenat, leikkaa pois vahingoittuneet osat. Anna kuorien ja siemenkotien olla paikoillaan. Leikkaa omenat puolikkaiksi. Raasta omenat käsin tai koneessa tai purista lihamyllyn läpi.
Sekoita hedelmämassa, vesi, sitruunahappo ja natriumbentsoaatti. Peitä kulho lautasella tai kannella, anna seisoa kylmässä vuorokausi. Sekoita silloin tällöin.
Kaada hedelmämassa siivilöintitelineeseen, valuta n. 30 minuuttia, Mittaa mehu, lisää sokeri, sekoita kunnes sokeri on liuennut. Täytä puhtaat lämmitetyt pullot juomalla ääriään myöten. Säilytä jääkaapissa tai kellarissa.

Säilöntäkirjoja voi etsiä pääkaupunkiseudun aineistotietokannasta http://www.helmet.fi/ asiasanalla säilöntä.

Makupalat-hakemiston säilöntäohjeita osoitteessa http://www.makupalat.fi/

Lisää säilöintäohjeita voi kysyä Marttaliiton neuvontapuhelimesta http://www.martat.fi/