Kysyin jo aikaisemmin pyörön lukupiiristä ja sen perustamista odotellessa ajattelin kysyä hiukan lukuvinkkejä. Harry Potterit ja Narnia on jo kahlattu läpi…

Kysytty

Moi!
Kysyin jo aikaisemmin pyörön lukupiiristä ja sen perustamista odotellessa ajattelin kysyä hiukan lukuvinkkejä. Harry Potterit ja Narnia on jo kahlattu läpi.
Elikkä mikä kirjasarja/kirja sopii noin 12 vuotiaalle tytölle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on aika vaikea, koska 12-vuotiaat tytöt ovat keskenään hyvin erilaisia, samoin kirjat. Oletan, että pidät fantasiasta, koska kerrot lukeneesi Potterit ja Narniat. Pysytellään tällä kertaa fantasiakirjoissa. Oikein kovalle fantasiafanille voi aina suositella Tolkienin Taru sormusten herrasta -sarjaa ja sen johdanto-osaa Hobitti. Muita alan klassikoita ovat esimerkiksi Susan Cooperin Pimeä nousee -sarja ja Ursula Le Guinin Maameren tarinat -sarja. Vähän ehkä satuun päin kallellaan on John Masefieldin Keskiyön kansaa -tarina, mutta siinä on yllättäviä yhteyksiä Pottereiden maailmaan. Cornelia Funken Mustesydän ja sen jatko-osat ovat perinteisiä, muhkeita fantasiatarinoita, samoin Lohikäärmeellä ratsastaja ja Rosvoruhtinas. Lene Kaaberbölin Näkijän kirja - ja Katrionan taru -sarjat ovat uutta, Pottereiden jälkeistä fantasia-aaltoa. Kotimaisista kirjoista kannattaisi ehkä kokeilla vaikkapa Seita Parkkolan uusia kirjoja Viima ja Usva.
Toivottavasti näistä löytyy jotakin kiinnostavaa, josta pääset alkuun. Lisää vinkkejä saat vaikkapa Funken Mustesydämestä, jossa viitataan hyvinkin moneen tunnettuun kirjaan. Niistä on luettelo kirjan lopussa.
Parhaat kirjat löytyvät useimmiten sattumalta kirjaston hyllyjä silmäillessä.