10 eniten lainattua lastenkirjaa? Eniten kiinnostavat noita- maahis- ja yleensä yliluonnollisia aiheita sivuavat lastenkirjat

Kysytty

10 eniten lainattua lastenkirjaa? Eniten kiinnostavat noita- maahis- ja yleensä yliluonnollisia aiheita sivuavat lastenkirjat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Eksakteja tietoja luetuimmista lastenkirjoista ei ole kovin helppo pääkaupunkiseudun lainausjärjestelmästä saada. Lukuihin vaikuttaa esim. se, kuinka monta kappaletta kutakin teosta meille on hankittu. Yritämme kuitenkin saada sinulle listan Vantaan suosituimmista lastenkirjoista. Lähetän ne sinulle
sähköpostina myöhemmin.
Noitakirjoista ja yliluonnollisia ilmiöitä käsittelevistä kirjoista tällä hetkellä suosituimpia, varatuimpia ja luultavasti lainatuimpiakin ovat Rowlingin Harry Potter -kirjat. Nuorimmat lukijat ovat kahdeksan-
vuotiaita ja mummofanejakin löytyy. Harryhan on noitien sukua. Muutenkin fantasiakirjat ovat nykyään erittäin suosittuja, niitä lukevat sekä tytöt että pojat. Fantasiakirjoista suosikkeja ovat Pottereiden lisäksi Eddingsin Belgarionin taru, vanhat klassikot Tolkienin Taru sormusten herrasta ja Lewisin Narnia-sarja sekä uudemmista esim. Tad Williamsin, Robert Jordanin ja Margaret Weissin kirjasarjat. Vähän nuoremmat lukevat Roald Dahlin hurjia kirjoja, Aavekaksos-sarjaa ja Pikku vampyyri -kirjoja. Pirkko-Liisa Perttula on toimittanut suomalaisia kauhujuttuja, uusin kirja on Hirveä halloween ja 69 muuta karmivaa tarinaa. Noidan käsikirjaa lainataan, mutta se ei enää ole sellainen hitti kuin ennen. Samantyyppisiä kirjoja on viime aikoina ilmestynyt muitakin, esim. Ballingerin Hirviötieto, Youngin Aaveiden atlas ja Hillin Noidat ja velhot. Aivan pienimmillekin on omat noita- ja kummituskuvakirjansa, näissä ote on yleensä humoristinen.
Voit tarkentaa kysymystäsi tai pyytää lisätietoja. Vastaamme mielellämme.
Terveisin Hanna-Maija Kotilainen Tikkurilan kirjaston lasten- ja nuortenosaastolta.