Kysyin hiljattain lainojen lukitsemisesta, sain ystävällisen vastauksen (lukitut lainat eivät liiku varausjonossa) ja tutkin sen jälkeen oman tilanteeni…

Kysytty

Kysyin hiljattain lainojen lukitsemisesta, sain ystävällisen vastauksen (lukitut lainat eivät liiku varausjonossa) ja tutkin sen jälkeen oman tilanteeni uudelleen. Osa lainoista liikkuu lukitussakin jonossa.

Helmet-sivuilta on vaikea löytää asiaa, ja kun sitten hakusanojen avulla löysin, sain kahdenlaista tietoa:

1) Osasto Usein kysyttyä: "Liikut varausjonossa eteenpäin vaikka vastauksesi olisi lukittuna."
2) Hakusanalla "varauksen lukitseminen": "- - lukitset paikkasi varausjonossa - -".

Ilmeisesti eri kirjastoissa on eri käytäntö, koska osa lainoistani liikkuu lukitussa tilassa, osa ei.

Toivon yhdenmukaista käytäntöä.

Ennen kaikkea toivon tietoa. Nyt tiedon hakeminen oli hyvin hankalaa.

Ja jottei jäisi väärää kuvaa: tämäKIN palvelu on hieno juttu! Vallankin kaltaiselleni ihmiselle, joka on pitkiä aikoja poissa kotikunnastaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmetissä tehty varaus liikkuu varausjonossa, jos edellä olevat varaukset ovat lukitsemattomia varauksia. Jos olet varausjonossa sijalla 3 ja lukitset varauksen, edellä olevat varaukset lähtevät pois, kun kirjoja palautuu ja siirryt jonossa ensimmäiseksi. Sen jälkeen varaukset menevät jonossa takanasi oleville, kunnes vapautat lukituksen.

Joskus varauksesi ei liiku varausjonossa siksi, että edellä on myös lukittuja varauksia. Jos äskeisessä esimerkissäni sijalla 2 oleva varaus olisikin lukittu, sijalla 1 olevan varauksen tarttuessa palautuvaan kirjaan sijalla 2 oleva varaus ja sinun varauksesi liikkuvat yhden sijan eteenpäin. Sen jälkeen ne kuitenkin jumittuvat paikoilleen, kunnes jompikumpi poistaa lukituksen. Tuo lienee syy siihen, etteivät kaikki sinunkaan lukitut varauksesi kulje eteenpäin. Edelläsi on lukittuja varauksia, jotka jämähtävät tököttämään sinua ennen.

Kieltämättä ohjeissa saattaa olla hiukan epäselvästi ilmaistuja kohtia. Laitan asiasta viestiä eteenpäin.