Otsikko
Kuulin joskus radiosta pätkän Mika Waltarin kirjasta, jossa koira ja isäntä moittivat toisiaan kun molemmat olivat olleet "huonoilla teillä". Mistä Waltarin…

Kysytty

Kuulin joskus radiosta pätkän Mika Waltarin kirjasta, jossa koira ja isäntä moittivat toisiaan kun molemmat olivat olleet "huonoilla teillä". Mistä Waltarin kirjasta mahtaa olla kyse?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mika Waltarin teoksessa Neljä päivänlaskua isännän ja koiran välillä käydään keskustelu, jossa setvitään kummankin eksymistä huonoille teille.
Tässä näyte:" Miksi siis karkasit emäntäsi luota hangataksesi niskaasi raatoihin kun olit nuorempi?" Koirani murahti katkerasti ja näytti minulle valkoisia, hyvin säilyneitä hampaitaan lainkaan nauramatta ja sanoi: "Itse olet tullut kotiin paljon useammin kuin minä kuraisena ja joskus jopa pää veressä ja katsomatta vuorokaudenaikaa, jona palaat, ja olet haissut vielä pahemmalta kuin se kauhea pontikka.." ( Neljä päivänlaskua, s48.)

Katso lisää teoksesta ja Waltarista:
http://yle.fi/teema/sininenlaulu/artikkeli.php?id=82
http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/artikkeli/702/