Kumpi on tietokoneelle parempi: sammuttaa virta vai laittaa lepotilaan? Koko ajan kuulee molempien puolustajia. Olen iäkäs ukko, enkä ymmärrä tietokoneen…

Kysytty

Kumpi on tietokoneelle parempi: sammuttaa virta vai laittaa lepotilaan? Koko ajan kuulee molempien puolustajia. Olen iäkäs ukko, enkä ymmärrä tietokoneen tekniikasta itse mitään. Onko asiasta tutkittua tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuo riippunee siitä, millaisia aikoja on käyttämättä tietokonetta ja paljonko haluaa säästää sähköä.

Lepotilassa tietokone kuluttaa jonkin verran sähköä, joten jos tietokone on pitkään käyttämättä, sähkökulutuksen näkökulmasta kannattaa tietokone sammuttaa. Lisäksi tietokoneen käynnistäminen uudelleen saattaa poistaa ohjelmien turhia väliaikaistiedostoja koneelta. Jotkut päivitykset saattavat myös vaatia käynnistämään tietokoneen uudelleen, jotta ne tulisivat voimaan, ja sammuttaminen yöksi voi silloin olla hyväksi. Asiantuntija, jolta asiaa kysyin, oli myös sitä mieltä, että päälläolo kuluttaa tietokoneen komponentteja.

Toisaalta tietokoneen laittaminen lepotilaan pitää ohjelmat auki ja nopeuttaa siten työskentelyn jatkamista, kun ei tarvitse avata kaikkia ohjelmia uudelleen. Jos siis lopettaa työskentelyn joksikin aikaa ja haluaa saada jatkettua hommia heti, kannattaa laittaa tietokone lepotilaan.

Se, paljonko lepotila kuluttaa sähköä, riippuu täysin tietokoneesta. Yleisesti ottaen kannettavat tietokoneet kuluttavat sähköä vähemmän kuin pöytäkoneet ja pystyvät käyttämään tehokkaammin sähköä säästäviä tiloja. Muutama vuosi sitten osoitteesta http://yle.fi/uutiset/sahkolaitteen_lepotila_ei_valttamatta_saasta_lomp… löytyvät Ylen jutun mukaan kannettavan tietokoneen lepotila voi kuluttaa 18 wattia sähköä ja pöytäkoneet huomattavasti enemmän. Nykyään tosin koneet saattavat olla tehokkaampia.

Mitään tarkkoja sääntöjä siitä, kuinka kauan käyttämättömänä oleva tietokone kannattaa sammuttaa, ei luonnollisesti ole. Asiantuntija, jonka kanssa juttelin, heitti jonkinlaisena arviona, että jos ei käytä tietokonetta kolmeen tuntiin, se kannattaa sammuttaa. Kaikki riippuu kuitenkin omista käyttötarpeista, lepotilan tai vastaavien tilojen tehokkuudesta ja toki siitäkin, kuinka paljon on valmis kuluttamaan sähköä siitä hyvästä, että kone on nopeasti valmiina.

29 ääntä

Kommentit

Älkää hössättö sähköstä . Mikä on parasta koneelle?

Nykypäivän sähkön hinnoilla sähköstä hössöttäminen on toki aiheellista, mutta koneen parasta ajatellen vastaus voidaan kääntää niin, että mitä enemmän sähköä kuluu, sitä enemmän kone kuluu. Koneelle tekee hyvää sammuttaa välillä, ja sammuneena ollessa se on täysin levossa. Mutta käynnistyminen aiheuttaa rasitusta koneelle enemmän kuin lepotilasta herääminen. Mutta toisaalta pitkään lepotilassa oleminen rasittaa konetta enemmän kuin jos se olisi sen ajan kokonaan sammutettuna. Eli kuten vastauksessakin oli, ei ole suoraa vastausta siihen, kumpi on parempi sillä sen on enemmänkin kiinni siitä kuinka usein konetta käytetään ja kuinka pitkiä aikoja se on käyttämättä.