Onko missään pääkaupunkiseudun tai Pirkanmaan kirjastossa yleisön käytettävissä sellaista tietokonetta, jossa olisi vanhanaikainen levykeasema ("korpuille")?…

Kysytty

Onko missään pääkaupunkiseudun tai Pirkanmaan kirjastossa yleisön käytettävissä sellaista tietokonetta, jossa olisi vanhanaikainen levykeasema ("korpuille")? Mikä on todennäköisyys, että 15-17 vuotta vanhoista tiedostoista osa olisi säilynyt levykkeillä lukukelpoisina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Helsingin kirjastoissa korppuasemia on käytössä, vaikka niiden kunto saattaa vaihdella. Pasilan kirjastossa on toimivia korppuasemia, joskin osa on rikki. Kannattaa vain valita sellainen kone, jossa korppuasema on, ja kokeilla sen toimivuutta. Muissa kirjastoissa korppuasemien saatavuus riippunee konekannasta: uusissa koneissa ei enää ole korppuasemaa, mutta vanhoista se löytyy. Helsingin kaupunginkirjaston korppuasemista ei näytä olevan mitään yhtenäistä listaa.

Oman kokemukseni mukaan on mahdollista, että noinkin vanhat korput toimivat. Toimivuus riippuu todennäköisesti myös säilytysolosuhteista. Mitään prosentuaalista todennäköisyyttä säilymiseen on vaikea antaa.