Kumpi on oikeampi muoto AKASIA vai AKAASIA?

Kysytty

Kumpi on oikeampi muoto AKASIA vai AKAASIA?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoissa sähköisenä käytössä oleva ”Kielitoimiston sanakirja” tarjoaa sanan muodossa ”akasia”. Kielitoimisto antaa sen myös osoitteesta http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4355 löytyvässä ohjeessa esimerkkinä kolmitavuisesta erikoislainasanasta, joissa on lyhyt vokaali sanan lopussa olevan kirjainyhdistelmän ”ia” edellä. Tuota voisi siis pitää suosituksena.

7 ääntä

Kommentit

Akaasiahunajasta puhuttaessa sana näytään kuitenkin kirjoitettavan poikkeuksetta akaasia.

Finto Kassu -hakemistossa (kasvien suomenkieliset nimet) Acacia-suvun puista käytetään nimeä akaasia.