Otsikko
Kumpi on oikea kirjailijan nimi Kirste Paltto vai Kirsti Paltto?

Kysytty

Kumpi on oikea kirjailijan nimi Kirste Paltto vai Kirsti Paltto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirste Paltto (s. 1947) on saamelainen kirjailija. Nimi on esiintyy vaihtelevasti myös suomenkielisessä muodossa Kirsti, etenkin suomennetuissa teoksissa. Uusimmissa julkaisuissa saamenkielinen muoto Kirste lienee yleisempi. Kyseessä on siis nimen rinnakkaismuoto.

Kirsti ja Kirste ovat vierasperäisiä nimiä niin suomalaisessa kuin saamelaisessakin nimipäiväkalenterissa. Suomen Kirsti-nimi juontuu Pentti Lempiäisen mukaan nimestä Kristina. Eri kielissä nimi esiintyy muun muassa seuraavissa muodoissa Kirstin, Girste, Kirste, Kirsten ja Kirsty.

Kirjasampo-tietokannasta kirjailija löytyy myös nimellä Kirste, mutta pääkirjauksessa on nimi Kirsti. Kumpaa nimeä kuuluu käyttää, riippuu asiayhteydestä. Lähdeviittauksissa, luetteloissa ja bibliografioissa on tapana käyttää sitä nimeä, joka kyseisessä teoksessa on painettuna. Kirjailijaesittelyissä ja muissa kirjailijaan liittyvissä teksteissä olisi mielestäni suotavaa käyttää saamenkielistä muotoa Kirste.

Lähteet:

Kirjasampo https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175971372847

Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. WSOY, 2001 / 1997.

Saamelaiset nimipäivät. Yliopiston almanakkatoimisto. https://almanakka.helsinki.fi/fi/nimipaivat/saamelaiset-nimipaivat.html