Otsikko
Kuka on Suomen luetuin kirjailija?

Kysytty

Kuka on Suomen luetuin kirjailija?

Vastaus

Vastattu

Kirjakauppaliiton Mitä Suomi lukee? -listan mukaan tämän hetken luetuin kirjailija on Ilkka Remes. Remes on ollut myös viime vuoden "myydyin" kirjailija. (Ks. Tilastokeskuksen Kulttuuritilaston taulukkopalvelu).

Kertojan ääni -blogissa on tehty listaus Suomen myydyimmistä kirjailijoista ja nykykirjoista vuosina 2000–2017. Sen mukaan kolme suosituinta kirjailijaa ovat Ilkka Remes, Laila Hirvisaari ja Arto Paasilinna.

Aiemmassa vastauksessa kysymykseen Mikä on Suomen painetuin kirja? on listattu suomalaisen kaunokirjallisuuden painetuimmat teokset vuoteen 2001 mennessä:

Aleksis Kiven Seitsemän veljestä (1873, 1 506 000 kpl)
Elias Lönnrotin Kalevala (1836, 1849 1 400 000 kpl)
Johan Ludvig Runebergin Vänrikki Stoolin tarinat (1848-1860 1 209 000 kpl)
Väinö Linnan Tuntematon sotilas (1954, 708 000 kpl) sekä
Aleksis Kiven Nummisuutarit (1864, 500 000 kpl).

Juhani Niemen teoksessa Suomalaisten suosikkikirjat (1997) on listattuna suomalaisen kaunokirjallisuuden suosituimmat teokset luokiteltuna kappaleitten yhteismäärän perusteella vuonna 1996. Noin miljoonaan kappaleeseen ovat yltäneet J.L. Runebergin Vänrikki Stoolin tarinat, Aleksis Kiven Seitsemän veljestä ja Elias Lönnrotin Kalevala.

Jos ajatellaan yksittäisen kirjailijan koko tuotannon kysyntää, ovat suosituimpia yllä mainittujen lisäksi mm. Mika Waltari, Ilmari Kianto, Mauri Sariola ja tietenkin Kalle Päätalo, jonka Iijoki-sarjan jokaista osaa on painettu vuoteen 1996 mennessä keskimäärin 93 400 kappaletta. Sittemminhän Iijoki-sarjasta ja Päätalon muista teoksista on otettu myös uusia painoksia.

3 ääntä

Kommentit

Olisiko Erkki Kanerva kymmenen kärjessä?