Mikä on Suomen painetuin kirja?

Kysytty

Mikä on Suomen painetuin kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bestseller-sivu Wikipediassa antaa myydyimpien kirjojen lisäksi tietoa myös eniten painetuista kirjoista. Täsmällistä tilastotietoa on olemassa painetuimmista kaunokirjallisista teoksista. Suomalaisen kaunokirjallisuuden painetuimmat teokset vuoteen 2001 mennessä olivat:

Aleksis Kiven Seitsemän veljestä (1873, 1 506 000 kpl)
Elias Lönnrotin Kalevala (1836, 1849 1 400 000 kpl)
Johan Ludvig Runebergin Vänrikki Stoolin tarinat (1848-1860 1 209 000 kpl)
Väinö Linnan Tuntematon sotilas (1954, 708 000 kpl) sekä
Aleksis Kiven Nummisuutarit (1864, 500 000 kpl).

Raamattu varmaan menee eri painoksineen yli kaikkkien näiden.
Vuoden 1992 Raamatun käännöstä on vuosina 1992–2004 myyty 1,6 miljoonaa kappaletta ja vuoden 1987 suomenkielistä virsikirjaa 3,9 miljoonaa kappaletta vuosina 1987–2004. Näiden bestsellereiden myynnistä suomenkielisinä kautta aikain ei ole olemassa täsmällisiä tietoja.

Lähde: Wikipedia:http://fi.wikipedia.org/wiki/Bestseller
Stockmann: Doris: Kirja Suomessa. 2000. Kokotekstinä: http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2000/liitteet/o…

17 ääntä

Kommentit

itse asiassa maailman painetuin kirja on IKEA-kuvasto mikäli kaikki painokset lasketaan :)

Olette kokonaan unohtannet Topeliksen Maamme kirjan.

Vastaaja luettelee suomalaisen kaunokirjallisuuden painetuimmat teokset. Maamme kirja oli koululaisten oppikirja, ei kaunokirjallisuudeksi tarkoitettu siten kuin monet muut Topeliuksen luomukset.