Otsikko
Kuka on kirjailija Ivan Tykki?

Kysytty

Kuka on kirjailija Ivan Tykki,
onko nimi hänen oikea nimensä vai taiteilijanimi,minkä ikäinen ja asuinpaikka?
Mitä teoksia hän on kirjoittanut Ripaskan lisäksi,onko jossain nähtävissä hänen kuvaansa?
Jostakin syystä kirjassa Ripaska hän on sijoittanut tarinansa taloon ja asuntoon,
jossa asumme..onko mitään tietoa tämän tarinan lähtökohdista..?
Kiinnostaa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ivan Tykki on virtuaalidekkaristi eli nimimerkki. Hän kertoo itsestään:"

Olen Ivan Tykki, virtuaalihenkilö. Virtuaalihenkilöksi rupesin sen takia, että en ole julkisuuden henkilö; en ole osallistunut Idolsiin, Big Brotheriin vai mitä niitä on, tai politiikkaan, enkä ole kirjoittamisen ammattilainenkaan. Lööppeihin en ole päässyt sen takia, etten ole mennyt naimisiin enkä eronnut. Suositut Manga -hahmot kuulemma harrastavat jo sitäkin. Pitäisiköhän minunkin?

Putkahdin maailmaan Ripaskaa! – kirjan sivuilta. Äitini oli eräässä helsinkiläisessä kielikoulussa opettajan sijaisena vuonna 1989, jolloin Neuvostoliiton johtajan puoliso rouva Gorbatsova vieraili tuossa koulussa. Olisin esikoiskirjailijaksikin liian nuori, joten jouduin syntymään kaksi vuotta ennen kuin äitini Elina Tykki päiväkirjamuistiinpanojensa mukaan tapasi Vanhan Maestron naistentansseissa isäni, venäläisen monien toimien liikemiehen, etten sanoisi roiston.

Syntymäpaikakseni ilmoitan Sveitsin Wolleraun, koska se kuulostaa hienolta ja koska Kimi Räikkönen asuu siellä. Kimin mummo taas oli koulun emäntänä juuri kirjani tapahtumien aikaan.

Koska kirja kertoo suomalais-venäläisestä koulusta, etunimeni on Ivan. Se on perinteinen venäläisen nimi Suomessa, ajatellaanpa vaikka Vanja-enoa. Suomalainen sukunimeni Tykki taas kuvastaa hyvin luonnettani mitään pelkäämättömänä tykittäjänä. Olen siis kahden kulttuurin mainio sekoitus kuten tuo koulukin. Kotisivuni kuvan vaatteita Hyvinkään kirjastonhoitaja moitti vanhahtaviksi, mutta se kuuluu tyyliini. (http://www.ivantykki.com/ )"

 http://umami.fi/kulttuuri/mervi/ivan-tykki-virtuaalidekkaristi/

Ivan Tykki on kirjoittanut ainakin teokset Ripaskaa ja Tarantellaa!