Otsikko
Kuinka suuren osan sotilaskalustostaan venäjä on tuhlannut ukrainaan hyökkäämisensä johdosta?

Kysytty

Kuinka suuren osan sotilaskalustostaan venäjä on tuhlannut ukrainaan hyökkäämisensä johdosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki tiedot Venäjän tappioista ovat tässä vaiheessa vain arvioita. Minusrus.com listaa Venäjän joukko- ja kalustomenetyksiä sekä lukumääräisesti että suhteessa joukkojen kokonaisvahvuuteen. Kyse on kuitenkin Ukrainan asevoimien ylläpitämästä sivustosta, joten tappiolukuihin tulee suhtautua varauksella. Samoin luvut Venäjän voimien sotaa edeltäneestä vahvuudesta perustuvat avoimiin lähteisiin ja niissäkin on varmasti ilmaa. Esimerkiksi Global Firepowerin luvut Venäjän kalustomääristä ovat hyvin erilaiset, mutta Venäjän todellinen kalustomäärä jää melko varmasti selvästi nimellisvahvuutta pienemmäksi.

Oryx-sivusto listaa Venäjän kalustotappioita avoimien kuvalähteiden perusteella. Sen antamat luvut ovat alemmat kuin Ukrainan julkistamat, mutta koska niiden pohjalla on vaatimus kuvallisista todisteista, ne voivat olla myös alakanttiin.

Tässä Newsweekin artikkelissa vertaillaan eri lähteiden arvioita Venäjän vahvuudesta ja menetyksistä.