Osaisitteko suositella ammattikirjallisuutta, joka käsittelee traumatisoituneen lapsen kohtaamista? Kaikkea mahdollista pakolaislapsista koulussa, väkivallan…

Kysytty

Osaisitteko suositella ammattikirjallisuutta, joka käsittelee traumatisoituneen lapsen kohtaamista? Kaikkea mahdollista pakolaislapsista koulussa, väkivallan traumatisoimien lasten kohtaamisesta jne.

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Tässä on joitakin aihetta sivuavia teoksia ja linkkejä verkkoaineistoon. Varsinaista ammattikirjallisuutta ei yleisestä kirjastosta kovin paljoa löydy.

14.61 Burke Harris, Nadine  Syvälle ulottuvat juuret : turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. 2021

37.42 Kohti lapsen näköistä osallisuutta / toimittajat: Hanna Tulensalo, Reetta Kalliomeri ja Janica Laimio. 2021

38.5 Nuori ja mieli : koulu mielenterveyden tukena / Tarja Hietala, Tiina Kaltiainen, Ulla Metsärinne, Erja Vanhala. 2010

9.56 Bidö, Sofia : Traumatisering hos barn : en handbok. 2018

59.56 Cajvert, Lilja : Att möta människor i trauma : hur kan vi bemöta traumadrabbade individ. 2022

59.562 Nuorisopsykoterapian erityiskysymyksiä. 15,  Sanojen tuolla puolen : trauman, häpeän ja väkivallan psykodynamiikasta. Maria Häkkinen (toim.). 2014

59.56 Soisalo, Raul : Särkyvä mieli : lasten ja nuorten psyykkinen oireilu.2012

59.562 Gil, Eliana : Hyväksikäytettyjen ja traumatisoituneiden lasten auttaminen : direktiivisten ja nondirektiivisten lähestymistapojen integrointi. 2009

59.562 Poijula, Soili  ja kriisi : selviytymisen tukeminen .2007

59.561 Dissosiaatio lapsilla ja nuorilla : teoria ja käytäntö / toimittanut Sandra Wieland 2021

59.563 Ulos umpikujasta : miten auttaa tunnehäiriöistä lasta? / Jari Sinkkonen, Päivi Pihlaja (toim.). 1999

59.564 Hedrenius, Sara  Kriisituki : ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyy 2016

https://www.hdl.fi/trauma-ja-oppiminen-sodan-ja-vakivallan-lapset-ja-nuoret/    Sodan ja väkivallan lapset ja nuoret. Tietoa ammattilaisille pakolais- ja turvapaikanhakijalasten ja -nuorten oppimisen tueksi.  Diakonissalaitoksen verkkosivut.

http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-202109108966.pdf    Oulun yliopisto Kasvatustieteiden tiedekunta Trauman vaikutukset lapsen koulunkäyntiin ja peruskoulun välineet tukea traumatisoitunutta oppilasta (Mattila Meritta) Kandidaatintutkielma, 2021

 https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/84250/1/URN%3ANBN%3Afi%3A… Janhunen, 2022. Trauman kokenut oppilas valmistavassa opetuksessa - Valmistavaa luokkaa opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.