Kuinka vanhoja ovat nimet "Niko", "Jesse" ja "Jaana"? Mistä ovat peräisin ja liittyykö taruja niihin?

Kysytty

Kuinka vanhoja ovat nimet "Niko", "Jesse" ja "Jaana"? Mistä ovat peräisin ja liittyykö taruja niihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Niko on lyhennetty muoto Nikolauksesta. Niko on ollut Suomen almanakassa vuodesta 1950 lähtien. Nikolauksen rinnakkainen muoto Nicolaus löytyy Uudesta testamentista. Suomessa Nikolaus on mainittu jo vuonna 1488 Missale Aboensessa ja almanakassa nimi on ollut alusta alkaen eli vuodesta 1705.
Jesse on ollut Suomen almanakassa vuodesta 1995 alkaen, Nimi on Iisain kreikkalainen muoto. Iisai on Raamatussa kuningas Daavidin isä.
Jaana on lyhennys Marjaanasta; nimi on ollut almanakassa vuodesta 1950 lähtien. Marjaanan alkuperä juontaa Maria-nimeen, joka on muunnoksineen suosituimpia nimiä kristityssä maailmassa. Lisää tietoa etunimistä voi hakea esim. kirjasta Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. Myös tämän palvelun arkistosta löytyy vastauksia nimikysymyksiin http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx