Otsikko
Kuinka vanha on loru, jossa sanotaan muun muassa, että "piu pau papin kello" ja "Markkulan Heikin hevosen kello". Ja mistä tämä Heikki Markkula on siihen…

Kysytty

Kuinka vanha on loru, jossa sanotaan muun muassa, että "piu pau papin kello" ja "Markkulan Heikin hevosen kello". Ja mistä tämä Heikki Markkula on siihen tullut ja onko hänen nimensä siis Heikki Markkula vai onko Markkula hänen kotitalonsa nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on suomalainen kansanruno, ja se löytyy mm. Suomen Kansan Vanhat Runot -teossarjasta (34 kirjaa), osasta 8 (numero 1765). Tämä runo on arkistoitu vuonna 1922. Runo löytyy myös Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran SKVR-tietokannasta, ja kokonaisuudessaan se menee näin:

Pium' paum' papin kello,
lukkarin lesken lehmän kello.
Vallesmannin varsan kello,
Markkulan Heikin hevosen kello.

https://skvr.fi/poems?page=1&per-page=10&text=%22markkulan%20heikin%20hevosen%20kello%22&textnorm&metanorm&refsnorm&text%5Btextnorm%5D=markkulan%20heikin%20hevosen%20kello&text%5Bmetanorm%5D=markkulan%20heikin%20hevosen%20kello&text%5Brefsnorm%5D=markkulan%20heikin%20hevosen%20kello&id=skvr08117650#%7B%7D

Runo on siis tallennettu vuonna 1922, mutta sen todellista ikää ei tiedetä. Markkulan Heikistä ei löytynyt tietoa.

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

vanha kouluaikainen numeroloru hakusessa, muistan vain oman osuuteni: Olen numero ylväs, suuri, ei arvoni kaikille riitä, jos ahkeroit koulussa kyllin, minut saat sinä palkaksi siitä (9).
Löytyisikö?

vanha kouluaikainen numeroloru hakusessa, muistan vain oman osuuteni: Olen numero ylväs, suuri, ei arvoni kaikille riitä, jos ahkeroit koulussa kyllin, minut saat sinä palkaksi siitä (9).
Löytyisikö?