"Jos mun tuttuni tulisi" alkuinen suomalainen kansanruno on lähteiden mukaan käännetty sadoille kielille. Giuseppe Acerbi, muinainen kulttuurimatkaaja, kun…

Kysytty

"Jos mun tuttuni tulisi" alkuinen suomalainen kansanruno on lähteiden mukaan käännetty sadoille kielille. Giuseppe Acerbi, muinainen kulttuurimatkaaja, kun sattui ko. runoon ihastumaan ja siitä alkoi runon "voittokulku".
Ovatko nämä käännökset jossain saatavilla järkevällä tavalla (internet, kirja tms.)? Kaipuu olisi erityisesti ranskannoksesta tai englanninnoksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin seuraavalla sivustolla on runon ranskalainen versio nuottien kera.
http://www.parkkinen.org/acerbi.html
Runo ilmestyi siis aluksi englanniksi ja ranskaksi Acerbin ja Skjöldebrandin matkakirjoissa.

Oulun kaupunginkirjaston digitaalisen kirjaston Oulun Arkin kokoelmista löytyy Skjöldebrannin englanninkielinen käännös:
http://tunneli.ouka.fi/kirjasto/digiKirjat/kirjat/5627oulu_4.pdf

Runo on Kantelettaren runo ja myös englannin- ja ranskankielisistä Kantelettaren käännöksistä runo löytyy uudempina käännöksinä kuin nuo Acerbin ja Skjöldebrannin käännökset.
Kantelettaren käännökset löytyvät Joensuun seutukirjastosta samoin kuin matkakirjatkin.