Otsikko
Kuinka pitkiä lomia muiden valtioiden eduskunnilla on? Entä kuinka pitkät lomat Suomen eduskunnalla on?

Kysytty

Kuinka pitkiä lomia muiden valtioiden eduskunnilla on? Entä kuinka pitkät lomat Suomen eduskunnalla on?

Vastaus

Vastattu

Eduskunnan vuotuista työskentelykautta kutsutaan valtiopäiviksi. Eduskunnan työjärjestyksen 1 §:n mukaan eduskunta kokoontuu valtiopäiville vuosittain helmikuun ensimmäisenä päivänä kello 12, jollei eduskunta ole päättänyt muuta kokoontumisaikaa. Valtiopäivien aloituspäivämäärä sovitaan käytännössä edellisten valtiopäivien lopussa. Valtiopäivien viimeinen täysistunto pidetään yleensä joulunalusviikolla, kun seuraavan vuoden budjetti on saatu käsiteltyä. Perinteisesti vaalikauden viimeiset valtiopäivät jatkuvat vuodenvaihteen istuntotauon jälkeen jo tammikuussa. Eduskunnan on tarkoitus kokoontua seuraavan kerran 10.1.2023, ellei eduskunta päätä keskeyttää istuntotaukoa. Istuntotauon keskeytyksiä tapahtuu melko harvoin: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/tietopalvelulta-kysyttya/Sivut/milloin-eduskunta-on-kutsuttu-koolle-istuntotauolta.aspx

Lisäksi valiokunnat saattavat kokoontua ja työskennellä istuntotauon aikana. Istuntotauon aikana kansanedustajat työskentelevät yleensä omissa vaalipiireissään. Istuntotauko on tärkeää aikaa kansanedustajille pitää yhteyttä äänestäjiinsä ja kerätä näkemyksiä esim. siitä miten ao. alueen asioita tulisi kehittää.

Eduskunnan työjärjestys Finlex-palvelussa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000040

Istuntotaukojen pituuksia muissa maissa voi selvittää kansallisten parlamenttien sivuilta. Esimerkiksi Ruotsissa Riksdagenin työskentelyaikatauluihin voi perehtyä täällä: https://riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/