Kuinka monta sanaa on somalin kielessä?

Kysytty

Kuinka monta sanaa on somalin kielessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanojen määrää kielessä on aika vaikea sanoa tarkalleen, koska osa sanoista saattaa olla vain vähäisessä käytössä, jolloin niitä ei löydä sanakirjoista, ja osa saattaa olla enemmän tai vähemmän suoraan lainattuja sanoja, jolloin on vaikea sanoa, kuuluvatko sanat ne lainanneeseen kieleen.

Somalin kielessä on kollegani mukaan paljon suoraan lainattuna esimerkiksi tekniikkaan liittyvää sanastoa. Suomessa myös yhdyssanat nostavat kielen sanamäärää paljon verrattuna vaikkapa englantiin tai somaliin, jossa suomen yhdyssanojen vastineena on usean kahden tai useamman sanan yhdistelmä. Murteet tuovat vielä oman lisänsä sanojen määrään määrittämisen hankaluuteen.

Sanakirjat voivat antaa jonkinlaista kuvaa kielen sanojen määrästä tai ainakin olennaisimmasta perussanastosta. Esimerkiksi Saalax Xaashi Carabin sanakirja ”Qaamuus : Ereykoobe” (Ileeye, 2004) sisältää 40 000 sanaa ja Khaalid Cali Guul Warsamen sanakirja ”Qaamuuska af Soomaaliga : koobaha af Soomaaliga” (2008) puolestaan 53 000 sanaa. Nuo ovat laajimpia sanakirjoja, joita kirjaston hyllyssä sattui nyt olemaan, mutta tosiaan sitäkään ei kannata ottaa muuna kuin jonkinlaisena olennaisimpien sanojen määränä.