Kuinka monta rikosnimikettä Suomen laki tuntee?

Kysytty

Kuinka monta rikosnimikettä Suomen laki tuntee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskuksen sivuilta voi tarkastella laissa määriteltyjä rikosnimikkeitä:

https://www.stat.fi/fi/luokitukset/rikokset/rikokset_21_20200101/?code=1&name=RIKOSLAKI%20(39/1889)

Tilastokeskuksen vuoden 2020 tilastoissa rikosnimikkeitä oli 1052 kappaletta. Tästä rikoslain (39/1889) alaisia rikosnimikkeitä oli 633 ja muihin lakeihin liittyviä rikosnimikkeitä 419 kappaletta. Koko luokitus on ladattavissa sivustolta .csv tiedostomuodossa, jonka voi avata esimerkiksi Excelillä. Rikoslain ja muiden lakien sisältöjä voi tarkastella tarkemmin Oikeusministeriön Finlex-sivustolta:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=suomen%20rikoslaki

Rikosnimikkeiden määrä ei ole vakio, vanhoja rikosnimikkeitä poistetaan ja uusia lisätään. Lisäksi osa rikosnimikkeistä ei koske tavallisia kansalaisia, vaan ainoastaan esimerkiksi sotilaita tai virkamiehiä.