Kuinka moneen tälle palstalle lähetettyyn kysymykseen ei vastata ollenkaan?

Kysytty

Kuinka moneen tälle palstalle lähetettyyn kysymykseen ei vastata ollenkaan?

Vastaus

Vastattu

Ylläpitoomme ei valitettavasti ole aikoinaan luotu mahdollisuutta seurata tätä. Kun loimme uuden teknisen alustamme 2017, meillä ei ollut aavistustakaan siitä, voimme joutua sellaisen tilanteen eteen, että emme pysty vastaamaan kaikkiin kysymyksiin.

Tähän ovat johtaneet useammat seikat. Kirjastojen henkilökunta vähenee jatkuvasti ja samalla toimintaa yritetään laajentaa niin moneksi, että näihin perinteisiin tehtäviin ei tahdo riittää väkeä. Vastaajakirjastomme ovat mukana vapaaehtoisesti, uusia etsitään mukaan jatkuvasti, mutta vastaajakirjastoja on myös poistunut kokonaan joukostamme, koska esimerkiksi useamman erikoiskirjaston toiminta on lakkautettu tai kirjaston henkilökunta on supistettu minimiin.

Kysymysten määrä on noussut joka vuosi uusimisvuodesta lähtien ja vaikka vastaajamme vaihtuvatkin uusien kirjastotyöntekijöiden tullessa työelämään ja vanhojen poistuessa, kokonaislukumäärä vähenee. Kaikki vastaajamme työskentelevät normaaleissa kirjastotehtävissä ja heidän toimenkuvaansa kuuluvat tehtävät kirjastossa lainaamisesta, aineiston käsittelystä, varausten käsittelystä tapahtumiin ynnä muihin asti ja lisäksi tietopalvelukysymyksiin vastaaminen. Mitään erillistä vastaajakuntaa, joka keskittyisi vain tähän työhön, ei ole. Tästä syystä ajoittain vastaajakirjastomme eivät pysty vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, joita heille lähetetään.

Korona-ajan myötä ja toisenlaisella periaatteella palvelleen Kysy.fi:n sulkemisen myötä meille on alkanut tulla myös aivan erilaisia yhteydenottoja kuin ne, joita varten palvelu luotiin. Häirikköviestit, joita alkoi koronan myötä tulvia ylläpitoomme, poistetaan aina. Myöskään mielipidekirjoitukset eivät kuulu meidän palveluumme, vaan yleisiin keskusteluihin, joita on verkossa tarjolla. Sen lisäksi emme pysty vastamaan sellaisiin viesteihin, joihin kirjastoammattilaisen taidoilla ei ole mahdollista vastata. Palvelumme on kirjaston tietopalvelu eli sen tarkoitus on auttaa tiedonhakija tiedonlähteen äärelle.

Näistä syistä olemme tarkentaneet yksityiskohtaisemmin info-sivullamme sitä, mikä on palveluperiaatteemme. Samat tiedot löytyvät myös kysymyslomakkeen täyttöohjeesta.

Koska tilanne on oikeastaan kulminoitunut vasta tämän vuoden aikana, olemme vasta tehneet suunnitelman siitä, miten ei-vastattujen kysymysten määrää ja sisältöä voisi seurata. Niitä tutkitaan ja vuonna 2023 tehdään mahdollisesti tilastointi esim. tietyltä, valitulta ajanjaksolta.