Vaikuttaako koronavirus kysymyksiin vastaamiseen?

Kysytty

Vaikuttaako koronavirus kysymyksiin vastaamiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koronavirus ei vaikuta vielä kysymyksiin vastaamiseen. Mikäli kirjaston henkilökuntaa sairastuu paljon tai he eivät muusta syystä ole töissä, vastaamiseen voi tulla vaikutuksia. Jos vastaajien määrä laskee selvästi, voivat vastausajat pidentyä. Itse vastauksen laatimiseen vaaditaan usein kirjallisuuden tutkimista paikan päällä kirjastossa. Mikäli henkilökuntakaan ei enää kirjastoihin pääsisi, tässä tulisi vaikeuksia. Mitään näistä asioista ei voida vielä ennustaa. Kaikki on kiinni siitä, miten epidemia leviää ja millaisia keinoja sen hillitsemiseksi tullaan käyttämään.

Lisäys 7.4.2020: Hyvin valitettavasti monin paikoin kunta on joko lomauttanut tai aikoo lomauttaa kirjaston henkilökunnan verkkopalveluista välittämättä. Mikäli lomautukset toteutuvat niin laajasti kuin uhkana on, se vaikuttaa väistämättä kysymyksiin vastaamiseen. Nähtäväksi jää johtaako tämä vain vastausajan pitenemiseen vai johonkin pahempaan.