Tässä palvelussa kysytään kotipaikkaa. Miksi? Vaikuttaako se vastaukseen tai vastaajaan vai meneekö vain johonkin tietoihin tms...?

Kysytty

Tässä palvelussa kysytään kotipaikkaa. Miksi? Vaikuttaako se vastaukseen tai vastaajaan vai meneekö vain johonkin tietoihin tms...?

Vastaus

Vastattu

Kysy kirjastonhoitajalta on valtakunnallinen palvelu, jossa toimii kirjastoja koko Suomen alueelta. Vastaajakirjasto valikoituu kotikunnan mukaan sekä siksi, että vastaaminen toimii sillä tavoin käytännöllisesti ja nopeasti, koska automaattisesti tiedetään, kuka vastaa eikä tarvita välikäsiä ohjaamaan kysymyksiä että siksi, että paikalliset palvelut tunnetaan lähikirjastossa parhaiten ja kysyjälle voidaan suositellaan erityisesti lähikirjastosta löytyvää aineistoa.

3 ääntä

Kommentit

Perustelun loppuosa ei kuulosta 2020-lukulaiselta. Nykyään iso osa tiedosta on verkossa, ja painettujen teostenkin kaukolainaus toimii. Lähikirjaston kokoelma saakin olla suppea, kunhan asiakasta ei jätetä sen varaan.

Kaikki vastaukset eivät johda lainaukseen, ja paikallistuntemus on yhä voimissaan. Kysyin kerran eräältä toimittajalta, mitä tarkoittaa sana "tunturialue" uutisartikkelissa, jonka hän kirjoitti nettiin, ja hän vastasi ettei tiedä kun ei asu Lapissa. Jos kysyn kirjastolta ja ilmoitan oikean kotipaikan, en saa sen parempaa vastausta. Jos ilmoitan kotipaikaksi Lapin, vastaaja ei ymmärrä miksi ylipäätään kysyn. Googlaamalla en ole vastausta löytänyt.