Kuinka määritellään kirjasto- ja tietopalvelujen palveluprosessit, eli mitä ne ovat?

Kysytty

Kuinka määritellään kirjasto- ja tietopalvelujen palveluprosessit, eli mitä ne ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laatuajatteluun kuuluu, että kukin organisaatio, myös kirjasto, määrittelee itse keskeisimmät tuotanto- ja palveluprosessinsa. Turun kaupunginkirjasto on määritellyt omaksi tuotantoprosessikseen tietokokoelman muodostamisen ja palveluprosessikseen kirjaston käytön, joka jakaantuu seuraavasti:

1. Aineiston käyttö
-hakeminen, kokoelmien selailu
-lukeminen kirjastossa
-lainaus, palautus
-aineiston varaus

2. Tiedonhaku
-asiakkaan omatoiminen haku
-asiakas ja virkailija yhdessä
-virkailija asiakkaan toimeksiannosta

3. Kirjastonkäytön ja tiedonhaun opastus
-asiakkaan opastus kirjastonkäyttöön
-ryhmien opastus
-tiedonhaun opastus

4. Tiedotus