Otsikko
Onko kirjastojen palveluiden laatu ja kattavuus kärsinyt oleellisesti kroonisesta resurssipulasta, onko uusia tutki- muksia asiasta.

Kysytty

Onko kirjastojen palveluiden laatu ja kattavuus kärsinyt
oleellisesti kroonisesta resurssipulasta, onko uusia tutki-
muksia asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietokannoista löysin vain yhden uuden kirjastojen palvelujen laatua käsittelevän tutkimuksen (haettu asiasanoilla 'kirjastopalvelut' ja 'kirjastot' & 'palvelut' tietokannoista Linda, Manda, Fennica):

Miettinen, Heikki: Kirjastopalvelut yhdeksässä kunnassa 1999 : kyselytytkimuksen tulokset. Helsinki: Efektia, 1999.

Tutkimusta on referoitu Kuntalehdessä 1999; 6, s. 32.

Lääninhallitukset ja opetusministeriö keräävät vuosittain tilastotietoja yleisten kirjastojen toiminnasta ja palveluista. Tilastot löytyvät Internetin kautta osoitteesta http://www.kirjakaapeli.lib.hel.fi/opm-kupo/kirjastotilastot1999/ ja http://www.fla.fi/kirjastolehti/faktat/tilastva.html . Jälkimmäisestä sivustosta löytyy näiden tilastojen yhteenvetoa ja tulkintaa. Myös Kirjastolehden artikkelissa 'Lainaus selvässä laskussa' käsitellään kirjastojen palveluita em. tilastojen pohjalta (Kirjastolehti 2000; 3, s. 14-16). Paperimuodossa uusimmat tilastotiedot sekä yleisten että tieteellisten kirjastojen osalta ovat julkaisussa 'Kirjastot 1999: yleisten ja tieteellisten kirjastojen toiminta'.

Yleisten kirjastojen palveluiden laatua on käsitelty useissa Kirjastolehden artikkeleissa (esim. Kirjastolehti 1999, 5, s. 18-19; 1999, 4, s. 12-13: 1999, 6, s.12-15). Jos artikkeleista on hyötyä, niitä löytyy aiheesta lisää Aleksi- ja Arto-tietokannoista.