Voinko palauttaa Hämeenlinnan kirjaston kautta Pasilan pääkirjastosta lainaamani kirjat? Ilman, että minun tarvitsisi lähteä kuskaamaan kirjoja itse…

Kysytty

Voinko palauttaa Hämeenlinnan kirjaston kautta Pasilan pääkirjastosta lainaamani kirjat? Ilman, että minun tarvitsisi lähteä kuskaamaan kirjoja itse pääkaupunkiseudulle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti emme voi ottaa vastaan Helsingin kaupunginkirjaston kirjojen palautuksia, jos olette ne sieltä itse lainannut.

Pääsääntöisesti kirjat palautetaan siihen kirjastoon, josta ne on lainattu. Vaikka Hämeenlinnan kaupunginkirjaston lainat voi palauttaa mihin tahansa Hämeenlinnan kaupunginkirjaston toimipisteeseen, toisen kunnan kirjastosta itse lainatut kirjat on palautettava yleensä kyseisen kunnan kirjastoihin. Useamman lähikunnan kirjastokimpat saattavat poiketa tästä säännöstä.

Kaukolainat taas tilataan lähimmästä kirjastosta ja palautetaan myös sinne. Kirjasto vastaa kaukolainojen postituksesta ja osin siksi kaukolainaus onkin maksullinen palvelu.

Jos ette pääse palauttamaan lainojanne Helsinkiin, voitte itse lähettää ne postissa osoitteeseen:
Helsingin kaupunginkirjasto
Pasila, pääkirjasto
(Rautatieläisenkatu 8)
PL 4101
00099 Helsingin kaupunki