Koska merisuola tuotetaan haihduttamalla merivedestä, voiko siitä aiheutua meriveden suolapitoisuuden liiallinen aleneminen?

Kysytty

Koska merisuola tuotetaan haihduttamalla merivedestä, voiko siitä aiheutua meriveden suolapitoisuuden liiallinen aleneminen? Suolaahan kuitenkin kuluu melkoisesti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meriveden suolapitoisuus on keskimäärin 3,5 prosenttia, ja lähes 97 % maapallon vesivaroista on tätä väkevämpää laatua.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/07/05/yle-tieteen-kesakalenteri-miks…

Tästä päätellen suolapitoisuus ei ole liiallisesti alenemassa.

Ohessa vielä toinen vastaus tässä palvelussa suolapitoisuutta koskevaan kysymykseen.

"Kysymys: Merivesi on suolaista, mutta järvivesi makeaa. Miksi näin? Mistä meriveden suolaisuus johtuu?

Vastaus: Veden kiertokulku luonnossa on periaatteessa hyvin yksinkertainen. Vesi haihtuu merestä, kulkee vesihöyrynä tuulen mukana, tiivistyy pilveksi ja sataa maahan. Sieltä se valuu jokia ja järviä pitkin takaisin mereen.

Maapallo on niin vanha, että vesi on ehtinyt kiertää tämän lenkin lukemattomia kertoja. Aina sataessaan maahan se liuottaa mukaansa mineraaleja, suoloja, ja ne kulkeutuvat sen mukana mereen. Sinne ne sitten jäävät. Kun maapallon sääolosuhteet ovat vaihdelleet, mantereet siirtyneet ja maamassat nousseet toistensa päälle, osa suolasta on ehtinyt hautautua maan sisään. Sekin on kuitenkin alun perin meren suolaa, joka vain on jäänyt jäljelle kun vesi on haihtunut. Pitkällä aikavälillä merien suolapitoisuus nousee tälläkin hetkellä, koska suolaa ei poistu siitä yhtä paljon kuin sitä tulee lisää. Jos mannerjäätiköt sulavat ja merien vesimäärä sen vuoksi kasvaa, suolapitoisuus laskee, mutta suolan kokonaismäärä merissä ei siitä vähene.

Jokien ja järvien veden suolapitoisuus on niin vähäinen, ettei sitä ihminen huomaa. Siksi sanotaan että vesi on makeaa. Veden makeus tarkoittaa siis sitä, että siitä puuttuu suola, sokerisuuden kanssa sillä ei ole tekemistä. Suolat ovat välttämättömiä ihmisenkin elimistölle, mutta niitä ei saa tarpeeksi pelkästään vedestä.

Martin Redfern: Kiehtova maapallo."