Kuka on maalannut vanhan meritaulun (ehkä 1910-30?), signeeraus on U S.

Kysytty

kuka on maalannut vanhan meritaulun (ehkä 1910-30?), signeeraus on U S.

Vastaus

Vastattu

Ikävä kyllä, käytettävissäni olevat lähteet eivät riittäneet meriaiheisen taulun maalanneen nimimerkin "U S." henkilöllisyyden selvittämiseen. Kotimaisten taiteilijoidemme joukosta ei ainakaan taidehuutokauppojen listauksista löydy sopivaa ehdokasta etsityksi merimaalariksi. Nimikirjaimiin ja annettuun ajankohtaan täsmääviä maalareita löytyy ylipäänsä vain pari: Uunot Soldan (1883-1954) ja Särkelä (1903-78) - heistäkin Särkelän tuotteliain kausi ajoittuu annettua aikahaarukkaa myöhäisemmäksi. Kumpaakaan heistä ei kuitenkaan varsinaisesti tunneta merimaisemien kuvaajana (Soldanin tuotannosta löytyy kyllä runsaasti järvimaisemia), eikä myöskään signeeraus "U S." viittaa kumpaankaan heistä: Soldan signeerasi taulunsa tavallisesti "U. Soldan" ja Särkelä "U. J. Särkelä".

Taulu voi olla syystä tai toisesta tuntemattomaksi jääneen tekijän, nimettömäksi jääneen harrastelijan työtä tai tuontitavaraa. Tämän enempää on annettujen tietojen perusteella taulua näkemättä vaikea sanoa.

0 ääntä

Kommentit