Miksi meri on suolainen? Mikä on suurin meri? Mistä aallot tulevat?

Kysytty

Miksi meri on suolainen?
Mikä on suurin meri?
Mistä aallot tulevat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Merien suolaisuus johtuu niihin aikojen kuluessa huuhtoutuneista valtavista suolamääristä. Meriveteen on liuennut lukuisia aineita,joista natriumkloridia (NaCl,ruokasuolaa) on eniten. Tämä huuhtoutuminen jatkuu edelleen,joten meret muuttuvat yhä suolaisemmiksi. Muutos on tosin niin pieni,että sillä ei ole näkyvää merkitystä. Suurin meri on Tyynimeri,jonka pinta-ala on 165,2 miljoonaa neliökilometriä. Merissä esiintyy erilaisia aaltoja. Tuulen aiheuttamiin aaltoihin vaikuttaa lähinnä tuulen nopeus ja kestoaika sekä matka,jolla tuuli on vaikuttanut meren pintaan (pyyhkäisymatka). Myös mainingit kuuluvat tähän ryhmään. Vuorovesiaaltojen aikaansaava voima on auringon ja kuun vetovoima. Lisäksi esiintyy ns. sisäisiä aaltoja,jotka johtuvat kahden erilaisen vesimassan rajapinnassa vaikuttavista sisäisistä aalloista. Sisäisiä aaltoja esiintyy varsin syvälläkin pinnan alla. Sisäisten aaltojen korkeus on paljon suurempi kuin pinta-aaltojen. Esim. Gibraltarin salmessa on mitattu lähes 200 m korkeita sisäisiä aaltoja.