Otsikko
Kirjastonhoitajat! Minulla on hankala tapakysymys: Olen saanut avec-kutsun epämuodolliseen iltajuhlaan tansseineen, olen avioliitossa, mutta puolisoni on…

Kysytty

Hei kirjastonhoitajat! Minulla on hankala tapakysymys: Olen saanut avec-kutsun epämuodolliseen iltajuhlaan tansseineen, olen avioliitossa, mutta puolisoni on hoitokodissa. Miten minun kuuluu menetellä, menenkö yksin vai voinko pyytää esimerkiksi perheystävän puolisoa mukaan? Lapsia, muuta sukua tai muita ystäviä ei puolisollani ja minulla ole. Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu

avec tarkoittaa kanssa, eli käsittääkseni seuralaisen voi valita vapaasti. Kutsussa voidaan käyttää aviopareista muotoa, jossa mainitaan molempien nimet. Tässä tapauksessa se olisi ehkä monimutkaisempaa. Internetiä tutkimalla toteaisin, että pelkkä avec antaa mahdollisuuden tuoda seuralaisensa vapaasti.

Tässä myös linkki juhlanjärjestäjän kutsumis ja pukeutumisetikettiin, missä käsitellään myös aihetta.

https://blogs.helsinki.fi/juhlakurssi/kutsuminen-ja-pukeutumisetiketti/