Onko hyvän tavan mukaista/etiketin mukaista kutsua vieraita syntymäpäiville esim. 50-vuotis, vai mennäänkö niihin kutsumatta? Olen yrittänyt hakea tähän…

Kysytty

Onko hyvän tavan mukaista/etiketin mukaista kutsua vieraita syntymäpäiville esim. 50-vuotis, vai mennäänkö niihin kutsumatta? Olen yrittänyt hakea tähän vastausta, mutta useimmat tuntuvat vain miettivän ohjelmaa ja tarjottavia. Itsestäni tuntuu kiusalliselta mennä kutsumatta syntymäpäiville. Kiitollinen vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Syntymäpäiville voidaan kutsua eri tavoin, joko henkilökohtaisilla kutsukorteilla tai (etenkin isomman vastaanoton kohdalla) ilmoittamalla lehdessä. Lehti-ilmoitus on avoin kutsu, jolloin erillisiä kutsuja ei tarvita. Ilmoituksessa voidaan mainita paitsi päivänmäärä ja paikka, myös aikaraja, ellei vastaanottoa pidetä koko päivän. Lehdessä voi ilmoittaa myös, mikäli ei halua juhlia syntymäpäiväänsä tai on sen aikana matkoilla.

Lähteet: Kämäräinen, Eija: Hyvä käytös, hyvät tavat (WSOY 2005), http://www.kaikkijuhlista.fi/syntymapaivat/