Kertoisitko mitä tarkoittavat nimet;Angelina,Isadora ja Kaarlo,ja mistä ne ovat peräisin ja milloin niiden nimipäiviä vietetään maailmalla?Kiitos!

Kysytty

Kertoisitko mitä tarkoittavat nimet;Angelina,Isadora ja Kaarlo,ja mistä ne ovat peräisin ja milloin niiden nimipäiviä vietetään maailmalla?Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän kaupunginkirjaston kokoelmista löytyy useita sekä suomalaisia että ulkomaisia etunimiä esittteleviä teoksia.
Niitä voi hakea tieokannastamme http://www.aaltokirjastot.fi/asiasanalla etunimet ja samalla voi tarkastaa teosten saatavuuden.
Nimipäiväkäytäntö vaihtelee huomattavasti eri maissa, joten tarkkoja päiviä on hyvin vaikea löytää. Internetistä, esim. Googlesta http://www.google.fi/ voi koettaa hakusanoilla "baby names" tai "first names" ja calendar.
Pertti Lempiäisen teoksesta Suuri etunimikirja (WSOY, 1999) kerrotaan mm., että Kaarlo on suomalainen muunnos nimestä Karl (saks.= mies, kosija). Lisää nimen alkuperästä voi lukea ko. teoksesta.
Samassa teoksessa kerrotaan myös, että Angelinan lähtökohtana on kreikan sana angelos (sanansaattaja, viestintuoja, enkeli).
Theresa Normanin teoksessa A world of baby names (Berkley, 1996) kreikkalaisten nimien kohdalla löytyy seuraava maininta: Isadora (feminine form of Isidoros, a compound name composed of the name of the Egyptian goddess of fertility, Isis.